[start] [koniec]Przyjmowanie i załatwianie spraw, prowadzenie rejestrów, ewidencji i archiwów oraz udostępnianie danych w nich zawartych określają następujące przepisy:

  • Ustawa  z dnia  27.VII.2001 r.  Prawo o ustroju sądów powszechnych   (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 2062)
  • Ustawa z dnia  05.VIII.2010 r.  O ochronie informacji niejawnych (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1167)
  • Ustawa z dnia  29.VIII.1997 r.  O ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 922)
  • Rozp. Ministra Sprawiedliwości z dnia 23.II.2007 r.
    "Regulamin urzędowania sądów powszechnych"
    (Dz. U. z 2015 poz. 2316)
Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12.XII.2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji  sądowej (Dz. Urz. MS Nr 5, poz. 22)

Czynności sądowe

Czynności sądowe Komórki organizacyjne
Przyjęcie pisma wszczynającego sprawę (wpływ korespondencji do sądu) Biuro Podawcze / Punkt Obsługi Interesantów
Rozdział na poszczególne wydziały (przydzielenie nowo wpływających spraw dla odpowiednich wydziałów w sądzie) Biuro Podawcze
Przystawianie pieczęci wpływu (prezentat - posiada oznaczenie sądu i datę) Biuro Podawcze / Punkt Obsługi Interesantów
Odnotowanie w kontrolce nadanych przesyłek (wpisywanie w kolejności wpływu) Biuro Podawcze
Przedstawienie pisma Przewodniczącemu Wydziału Kierownik Sekretariatu Wydziału lub upoważniony sekretarz sądowy
Wydanie zarządzenia o zarejestrowaniu sprawy Przewodniczący Wydziału
Nadanie symbolu (numeryczne oznaczenie rodzaju i charakteru sprawy np. 004 oznacza sprawę o rozwód) i sygnatury sprawy (cyfra rzymska oznaczająca wydział, numer porządkowy, pod którym sprawa została wpisana oraz dwie ostatnie cyfry roku np. I C.145/03) Przewodniczący Wydziału
Przydział do decernatu (inaczej referat, zakres czynności sędziego) sędziego Przewodniczący Wydziału
Zarejestrowanie w repertorium i w skorowidzu (urządzenia ewidencyjne służące do rejestrowania czynności sądu, kontrolowania biegu spraw itp.) Sekretarz sądowy
Zakładanie akt sprawy (w okładce sporządzonej wg. ustalonego wzoru, oznaczonej sygnaturą, datą założenia, stronami procesu i rodzajem sprawy, widnieje na niej także informacja o ilościach posiedzeń i referacie sędziego) i rozpoczęcie postępowania Sekretarz sądowy
Dołączanie pism procesowych w toku postępowania Sekretarz sądowy
Wyznaczanie terminów rozpraw Sędzia
Wydanie orzeczenia kończącego sprawę Sędzia
Nadanie kwalifikacji archiwalnej Sędzia
Przekazanie akt do archiwum Sądu Kierownik Sekretariatu Wydziału

Procedury rozpatrywania spraw w wydziałach - stan przyjmowania spraw, kolejność ich załatwiania lub rozstrzygania - określa Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej.